Ga naar de inhoud

Nieuws

Sabinópolis, maart 2024

Goed nieuws!

Het boek Efeziërs is gericht aan de kerk van Efeze, maar het is ook heel goed toepasbaar op de kerk van de 21e eeuw. Paulus begint de brief met zijn begroeting (Ef. 1:1-2), en prijst vervolgens de goedheid van God (Ef. 1:3-14) met de uitspraak: ‘Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus.’

Daniel en Silene van Eijk

Hij laat ons weten dat we gezegend zijn met ALLE geestelijke zegeningen – dat wil zeggen dat niets wordt weggelaten, alles is inbegrepen. Wijlen theoloog John Stott vertelt ons dat ‘Paulus benadrukt dat de zegen die God ons in Christus geeft geestelijk is.’ Wij zijn vaak druk met het zoeken naar materiële rijkdom, maar God zegent ons vooral met geestelijke gaven.

Eén van de zegeningen die ik wil benadrukken staat in vers 7 van hoofdstuk 1: In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade. Het woord ‘verlossing’ (verlossing/redding) kenden de Efeziërs goed. Het was een Romeinse (en Griekse) juridische handeling waarbij sommige slaven vrijheid verkregen als er een bepaald bedrag als losgeld werd betaald.

Wij waren voorheen slaven van de zonde (Johannes 8:34), en waren dood door onze zonden en overtredingen (Efeziërs 2:1-3 en Romeinen 6:16, 23). Er was geen mogelijkheid om met goede daden Gods gerechtigheid te verdienen. Maar de geestelijke zegen van genade wordt ons aangeboden. Onze losprijs, onze verlossing, werd door Christus betaald – niet met zilver of goud, of met enig voorwerp van materiële waarde, maar door het kostbare bloed van Christus Jezus (1 Petrus 1:18-19). En Paulus vat dit verhaal van redding en verlossing in zijn brief aan de Kolossenzen (1:13-14) samen: ‘Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.’

Hoe geweldig is het dat we ons dit jaar deze geestelijke zegen eigen kunnen maken: de vergeving van zonden door de verlossing, de losprijs betaald door Christus Jezus. Wij kunnen niet betalen – en ook al is het onmogelijk, wij hoeven niet te betalen, omdat Christus het deed. We mogen leven in de zekerheid dat we geen geestelijke schulden hebben bij God. We mogen leven in de vrede Gods. Dit is geweldig nieuws in een wereld die geteisterd wordt door oorlogen, onrecht, lijden en strijd.

De zegen is voor iedereen beschikbaar, ongeacht onze leeftijd of afkomst. Jezus legt dit uit met een voorbeeld over kinderen (Mattheüs 18:3 en 5): “En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. … En wie zo’n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvang Mij.”

Laten we in 2024 dit voorbeeld volgen en kinderen verwelkomen in de naam van Jezus.

In Christus,

Daniël & Silene van Eijk


 

  • Vrij om te aanbidden
    Mijn naam is Ada, en ik woon in Guanhães. Op mijn zeventiende werd ik gedoopt, en ondanks mijn fouten en tekortkomingen weet ik dat ik elke dag mag groeien in geloof. De doop zelf heeft een prachtige betekenis, maar het is geen eindpunt.… Lees verder »Vrij om te aanbidden
  • Geworteld
    Van 10 tot 13 februari organiseerden we voor de 23e keer een jeugdcongres in de stad Sabinópolis. Het thema dit jaar was ‘Geworteld’, gebaseerd op de tekst van Paulus aan de gemeente in Kolosse: ‘Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen,… Lees verder »Geworteld
  • Meer dan onderwijscentrum
    In het binnenland van Minas Gerais, verscholen tussen glooiende heuvels en weelderige bossen, ligt het plaatsje Paulistas, een dorpje met ongeveer 4.400 inwoners.In dit dorpje staat één van de kinderdagverblijven van de EZB. Kwetsbare kinderen uit arme gezinnen, vinden hier een veilige plek.… Lees verder »Meer dan onderwijscentrum
  • Gustavo’s bekering
    Een andere gebeurtenis tijdens het jeugdcongres in Guanhães was de bekering van de 16-jarige Gustavo. Gustavo komt uit een ontwricht gezin met gescheiden ouders. Hij heeft een moeilijke tijd achter de rug met een aan alcohol verslaafde stiefvader. Het gezin had lange tijd… Lees verder »Gustavo’s bekering
  • Sabinópolis, december 2023
    VREDE OP AARDE? “Plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden: Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die Hij liefheeft.” – Lukas 2:13, 14. Een definitie van… Lees verder »Sabinópolis, december 2023
  • Het Carmésia-kamp
    “maar waar de zonde overvloedig was, werd de genade des te overvloediger” Romeinen 5:20BHallo, mijn naam is Brandon Carvalho. Ik ben 24 jaar oud en verloofd met Nádia. Ik volg een administratieve opleiding en ik ben christen.Ik was niet altijd een man die… Lees verder »Het Carmésia-kamp
  • Een nieuwe kans
    In mei 2022 kregen we vanuit het centrum voor sociale bijstand het verzoek om een jongetje van 14 maanden op te nemen in onze kinderopvang. We legden contact met de moeder, Angela, een vrouw van 43 jaar, moeder van 3 kinderen en oma… Lees verder »Een nieuwe kans
  • De gemeente in Bahia bestaat 45 jaar
    Al 45 jaar is de kerk actief in de stad Vera Cruz in Bahia, waar ze door middel van straatevangelisatie, kerkdiensten en maatschappelijke hulpprojecten de liefde van Christus zichtbaar maken. Tegenwoordig heeft de gemeente iets meer dan 190 leden en hebben ze een… Lees verder »De gemeente in Bahia bestaat 45 jaar
  • De terugkeer van de zendingsfamilie
    Als kind wilde ik al zendeling worden en mijn hele leven, tijd en moeite gebruiken om het evangelie te prediken. Om deze roeping te vervullen verliet ik mijn stad en ging op 18-jarige leeftijd naar de bijbelschool om theologie te studeren en me… Lees verder »De terugkeer van de zendingsfamilie
  • Sabinópolis, september 2023
    Honger, maar naar wat? In Johannes 4 spreekt Jezus met een Samaritaanse vrouw bij de Jakobsbron. De schrijver maakt hier een paar interessante opmerkingen. In vers 6 lezen we dat ‘Jezus, vermoeid als hij was van de reis, ging zitten bij de bron;… Lees verder »Sabinópolis, september 2023
  • Layane
    Mijn naam is Layane, ik ben 21 jaar oud en ik wil je iets vertellen over de weg die ik heb afgelegd tot mijn bekering.Als kind ging ik regelmatig met mijn ooms naar de kerk en bezocht ik de zondagsschool. Later ging ik… Lees verder »Layane
  • Caique getuigt
    Een paar maanden geleden deelden we het verhaal van Caique met jullie. Hij en zijn vriend Gusttavo hadden heel veel moeite gedaan om geld te verzamelen zodat ze in februari naar het jeugdcongres konden.Het thema was ‘Tot wanneer?’ Deze vraag werd vanuit verschillende… Lees verder »Caique getuigt
  • Zumba in het Almas project
    Het Almas-project draait al meer dan 6 jaar onafgebroken in de stad Guanhães. Via workshops, gegeven door vrijwilligers, leggen we contacten met de mensen uit de omgeving. Je kunt leren gitaarspelen of drummen, voetballen, bijles krijgen en nog veel meer.Er kwamen echter nauwelijks… Lees verder »Zumba in het Almas project
  • Sabinópolis, juni 2023
    Daarom werd Hebron voor Kaleb, de zoon van Jefunne, de Keneziet, tot erfelijk bezit tot op deze dag, omdat hij erin volhard had de HEERE, de God van Israël, na te volgen. – Jozua 14:14 (HSV) We leven in een tijd waarin je… Lees verder »Sabinópolis, juni 2023
  • Van misbruik naar genezing
    Onlangs deelde Maria Alice haar getuigenis in diverse groepen in onze gemeentes. Ze is als 14 jarige misbruikt door haar broer en raakte zwanger. Drie dagen na haar 15e verjaardag beviel ze van een zoon. Je 15e verjaardagsfeest is een groot iets in… Lees verder »Van misbruik naar genezing
  • Een betere toekomst voor Heloá Cristina
    Paulistas is een hechte gemeenschap van 4.700 inwoners. In dit dorp bevindt zich een kinderdagverblijf van de EZB dat dagelijks ongeveer 70 kinderen tussen 0 en 6 jaar oud opvangt. Ook Leonarda Cristina, een jonge moeder van 19 jaar, maakt deel uit van… Lees verder »Een betere toekomst voor Heloá Cristina
  • Het verhaal van Jorge
    De eerste levensjaren van Jorge, een lief en aanhankelijk jongetje van 4 jaar, waren erbarmelijk. Mishandeling, armoede, blootstelling aan drugs en vervolgens in de steek gelaten door zijn eigen ouders. Hij was nog maar 1 jaar toen zijn ouders gingen scheiden. Zijn vader… Lees verder »Het verhaal van Jorge
  • Een droom die werkelijkheid wordt
    Er is lang uitgekeken naar de dag dat onze kerk in Guanhães en het sociale werk Projeto Almas hun intrek nemen in een prachtig nieuw gebouw. Wat ooit slechts een verre droom leek, wordt begin juni werkelijkheid: ons zendingswerk heeft een nieuw thuis.… Lees verder »Een droom die werkelijkheid wordt
  • Sabinópolis, maart 2023
    Maar blijf kalm en maak jezelf geen verwijten dat jullie mij verkocht hebben en dat ik hier ben terechtgekomen, want God heeft mij voor jullie uit gestuurd om jullie leven te redden. – Genesis 45:5 Het verhaal van Jozef is fascinerend en wordt… Lees verder »Sabinópolis, maart 2023
  • Medewerkerstraining
    Eind januari was er in Sabinópolis een vierdaagse training voor de medewerkers van de kinderdagverblijven en de wijkcentra. Naast gerenommeerde sprekers als psychiater Marli Andradas en onderwijsdeskundige professor Paulo do Bem hield ook Nico van Eijk een lezing. Hij vertelde over Handelingen 13,… Lees verder »Medewerkerstraining
  • Toerusten van gezinnen
    Vanuit het wijkcentrum van Nova Pousada is een speciaal project opgezet om gezinnen hulp te bieden bij opvoeding, relaties en sociale contacten in de omgeving.Ongeveer 50 gezinnen in de wijk Bairro, waar veel arme mensen wonen, maken hier gebruik van.Een van de deelnemers… Lees verder »Toerusten van gezinnen